Linia diagnostyczna HEKA jest elektronicznym, płytowym urządzeniem diagnostycznym które może być zamontowane w dowolnym warsztacie samochodowym bez konieczności dokonywania znaczących zmian w istniejącej infrastrukturze warsztatu. Nie wymaga instalacji siłowej, wystarczy 230 V, nie wymaga wykonywanie specjalnych zagłębień w posadzce, nie wymaga specjalnych zabezpieczeń BHP przy użytkowaniu.
Pozwala natomiast w sposób prosty , naturalny i szybki profesjonalnie sprawdzić pojazd w zakresie działania hamulców , ustawienia kół oraz wstępnie ocenić stan zawieszenia w tym amortyzatory. Uzyskane wyniki w zakresie badania hamulców i ustawienia kół spełniają wymagania stawiane takim urządzeniom w Stacjach Kontroli Pojazdów .Czas pomiaru łącznie z wydrukiem to poniżej 1 min. Pobór mocy to ok. 80W .Frma Handlowa Juliusz Krzyśków od 25 lat zajmuje się kompleksowym wyposażaniem warsztatów samochodowych i stacji kontroli pojazdów. Linia diagnostyczna, którą oferujemy jest produkowana od 1976 r przez niemiecką firmę HEKA AUTO TEST GmbH. Linia HEKA od 1992 r posiada ATESTY, a teraz CERTYFIKATY pozwalające na stosowanie jej w Stacjach Kontroli Pojazdów. Szczegółowy opis linii HEKA znajdziecie Państwo w zakładce Czym jest HEKA?
:


Poniżej znajdą Państwo bardziej szczegółowe informacje na temat procesu badania i urządzenia. Jeśli mają Państwo pytania  lub wątpliwości, prosimy o kontakt heka@heka.pl

Urządzenie HEKA pozwala na badanie:
1. Zbieżności kół

2. Amortyzatorów

3. Oporu toczenia kół i wskaźnika skuteczności hamowania

4. Siły hamowania kół

5. Różnicy sił hamowania między kołami jednej osi

 

W płytach hamulcowych zastosowano naspawaną siatkę na powierzchnię płyty, stąd nawet przy ośnieżonych oponach można spokojnie wykonać badanie hamulców nie tracąc przyczepności do podłoża. Na płytach hamujemy w taki sam sposób, jak podczas jazdy, najeżdżamy na płyty np. przednią osią pojazdu i wykonujemy gwałtowne lub łagodne hamowanie (warunek to zatrzymanie pojazdu na ok.180cm płyty). Podczas hamowania w warunkach rzeczywistych przednie koła  samochodu przejmują ok. 70-80 % siły tarcia, a przód samochodu „nurkuje". Na płytach hamulcowych odwzorowujemy podobne warunki jak w rzeczywistości.

Test zbieżności wykonywany jest na dwóch płytach, z których jedna jest płytą sztywną, a druga ruchomą poprzecznie w stosunku do kierunku jazdy. Samochód wjeżdżający na urządzenie wymusza przesunięcie płyty. Kierunek i wielkość przesunięcia płyty zależy od ustawienia kół.

Koła zbieżne przesuwają płytę na zewnątrz, koła rozbieżne do wewnątrz. Wychylenia płyty mierzone są przez potencjometr proporcjonalny. Wychylenie płyty zbieżności mierzone jest przez czujnik, a jego aktualna oporność przekazywana jest do procesora sterującego. Czujniki tensometryczne (zintegrowane ze wzmacniaczem sygnału) mierzą siłę hamowania w kierunku jazdy i przesyłają wynik do procesora w jednostce sterującej. Maksymalne wskazania zbieżności „zatrzymywane” są na wyświetlaczu przez kilka sekund. Położenie zerowe ustawiane jest  automatycznie, najdalej co 10 sekund po dokonaniu pomiaru.

Mikroprocesor obsługiwany jest przez oprogramowanie analizujące i przetwarzające dane. Na wyświetlaczu podawane są wyniki końcowe oraz przygotowany jest raport w języku polskim. Pełne dane przesyłane są do programu, a następnie do samodzielnej drukarki.


Po przesłaniu zapamiętanych pomiarów do komputera za pomocą programu ASSISTANT możemy, w zależności od potrzeb, uzyskać graficzne i cyfrowe wyniki pomiarów, uzupełnić potrzebne dane dotyczące klienta i badanego samochodu oraz  wpisać  termin kolejnego przeglądu. Raport, lub jego fragment, można wydrukować.  


 

Czym charakteryzują się płyty HEKA

Płyty hamulcowe  HEKA 

Płaska powierzchnia

1.Odzwierciedlanie warunków drogowych (samochody jeżdżą z reguły po płaskiej powierzchni).

2.Łatwy wjazd i zjazd z urządzenia.

3.Brak ograniczeń co do badanych pojazdów (średnica koła nie ma znaczenia).

Duża przyczepność

W płytach hamulcowych zastosowano naspawaną siatkę na powierzchnię płyty, stąd  nawet przy ośnieżonych oponach można spokojnie wykonać badanie hamulców nie tracąc przyczepności do podłoża.

Badanie hamulców w warunkach zbliżonych do rzeczywistych

Na płytach hamujemy tak jak na drodze. Najeżdżamy na płyty np. przednią osią pojazdu i możemy wykonać gwałtowne bądź łagodne hamowanie (warunkiem jest aby zatrzymać pojazd na ok. 180 cm płyty). Podczas hamowania w warunkach rzeczywistych przednie koła samochodu przejmują ok. 70-80 % sił tarcia, a przód samochodu „nurkuje". Na płytach hamulcowych odwzorowujemy podobne warunki jak w rzeczywistości.

1. Siła hamowania na przedniej  osi są większe o ok. 2 - 3 razy od siły na tylnej osi.

2. Możemy sprawdzić czy korektor sił hamowania w pojazdach jest odpowiednio ustawiony.

Zmienna prędkość najazdu

 

Czasem pojawiają się opinie, że płyty to brak powtarzalności wyników. Rzeczywiście,  w Certyfikacie wydanym przez TDT jest mowa o konieczności najazdu na płyty hamulcowe z prędkością od 5 - 10 km/h. 

To powoduje, że możemy uzyskać różne pomiary przy badaniu tego samego pojazdu. Dzięki temu, mamy możliwość zbadania hamulców pojazdu w różnych warunkach hamowania (jadąc szybciej lub wolniej, hamując łagodnie lub dynamicznie).

Niskie koszty eksploatacji

Płyty hamulcowe pobierają ok 50 W energii.

Brak elementów ruchomych

Łatwy montaż oraz możliwość zamontowania urządzenia bezpośrednio na posadzce. Wysokość urządzenia to 4 cm.

Zasilanie doprowadzane kabelkami o śr. 0,5 cm.

Napięcie zasilania w posadzce to 12 V

Wyświetlanie informacji

Pomiary sił hamowania możemy wyświetlić w formie cyfrowej, wykresów lub diagramów możemy je odpowiednio porównywać.

 

Certyfikat ITS upoważnia Stacje Kontroli Pojazdów do wykorzystania urządzenia do badania hamulców i ustawienia kół we wszystkich pojazdach o masie DMC do 3,5 t w tym:
- samochodach osobowych 
- samochodach dostawczych
- ciągnikach rolniczych    
- busach
- pojazdach z napędem 4 x 4
- motocyklach    
- przyczepach (w tym z podwójną osią,  w przypadku zakupienia urządzenia HAK 400 służącego do badania nacisku na hak przyczepy).


Urządzenia HEKA posiadają certyfikat TDT, który zapewnia możliwość instalacji urządzeń w SKP bez obawy o prawomocność badania.

Informacje o urządzeniu

Wartości

Wymiary wyświetlacza

710 x 820 x 40 cm

Czytelność wyświetlacza

min. 2500 cm

Wysokość cyfr

9 cm

Dopuszczalna siła hamowania

10 kN

Dopuszczalny nacisk osi

40 kN wersja standard

50 kN wzmocniona

Współczynnik przyczepności

sucha nawierzchnia - 0,9 

mokra nawierzchnia - 0,7

Zasilanie

220 V

50/60 Hz

Max pobór mocy

max. 50 W

WYMIARY CZĘŚCI  PODŁOGOWEJ ( bez najazdów )

HEKA TE  BOLID A 2

185 x 60 x 4 cm

HEKA TE  UNIVERS A 2

288,8 x 60 x 4 cm

HEKA TE  BOLID A 4  i UNIVERS A 4

4716 x 600 x 40 mm

Wewnętrzny rozstaw płyt pomiarowych

max. 90 cm

Zewnętrzny rozstaw  płyt pomiarowych

powyżej 2 00 cm[AS1]




Urządzenie HEKA nie wymagaja specjalnych zabiegów konserwacyjnych. Jest ono wyjątkowo trwałe ze względu na niewielką ilość elementów ruchomych i zużywających się. Wsród użytkowników HEKI są posiadacze urządzeń, które są używane już od 20 lat

Dwukrotnie w ciągu roku należy dokonać oczyszczenia części podłogowej i sprawdzenia drożności odpływów wody.
W trakcie czynności kontrolnych należy sprawdzić stan ułożyskowania, jego zabrudzenie i nasmarowanie. 

Badanie pojazdu na urządzeniu HEKA jest procesem dynamicznym, odpowiadającym rzeczywistym warunkom jazdy.

HEKA może stanowić integralną część składową punktu przyjęcia pojazdu w serwisie. Urządzenie HEKA typoszereg 2000 jest produkowane zgodnie z normą ISO 9001 i posiada Certyfikat TDT. HEKA została zainstalowana w ponad 900 miejscach na teranie całej Polski  oraz w 1000 miejsc na terenie Niemiec. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą, oraz o pytania. Postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości. Podstawowe zalety HEKA to:

1. Możliwość zbadania wielu parametrów jednym urządzeniem 

2. Oszczędność - minimalne zużycie energi - jedynie 80W

3. Możliwość podłączenia do instalacji 230v


Płyty hamulcowe HEKA versus rolki hamulcowe*:

 Założenia

Płyty HEKA

Rolki hamulcowe do 3,5t

Moc urządzeń

Ok. 80 W

6 000 W/ 2 rolki

Koszt 1 KWh

0,6 PLN /1 KWh

0,6 PLN /1 KWh

Czas pracy

10 godzin

2 godziny

Koszty pobranej energii 1 miesiąc

24 KWh / 15,6 PLN

360 KWh /234,0 PLN

Koszty pobranej energii 1 rok

292 KWh /189,8 PLN

4 380 KWh /2 847,0 PLN

* Czas uzależniony jest od warunków zewnętrznych oraz modelu urządzenia



HEKA BOLID

Sterowanie procesem badania odbywa się za pomocą pilota o zasięgu do 200 metrów. Zastosowanie nowoczesnej, energooszczędnej tablicy 16:9 o grubości 3,5 cm pozwala na odczyt wyników badań ze znacznej odległości. Tablice zostały przystosowane do montażu w ścianie i/lub na stelażu. Płyty diagnostyczne montowane są w podłodze, a ich grubość wynosi zaledwie 4 cm. Urządzenia HEKA zapewniają bardzo krótki przebieg diagnozowania pojazdów - do 30 sekund. Zastosowanie czujników typu "High-Speed" umożliwia wykonywanie badań pojazdów ze wspomaganiem układu hamulcowego.




HEKA UNIVERS A2

Sterowanie procesem badania odbywa się za pomocą pilota o zasięgu do 200 metrów. Zastosowanie nowoczesnej, energooszczędnej tablicy 16:9 o grubości 3,5 cm pozwala na odczyt wyników badań ze znacznej odległości. Tablice zostały przystosowane do montażu w ścianie i/lub na stelażu. Płyty diagnostyczne montowane są w podłodze, a ich grubość wynosi zaledwie 4 cm. Urządzenia HEKA zapewniają bardzo krótki przebieg diagnozowania pojazd Heka Bolidów - do 30 sekund. Zastosowanie czujników typu "High-Speed" umożliwia wykonywanie badań pojazdów ze wspomaganiem układu hamulcowego.



HEKA UNIVERS A4

Linia diagnostyczna HEKA UNIVERS A4 jest elektronicznym, płytowym urządzeniem diagnostycznym, przeznaczonym do kontroli układu hamulcowego, zbieżności i amortyzatorów pojazdów osobowych, dostawczych, ciągników rolniczych i busów o DMC 3500 kg. Badanie pojazdu na urządzeniu HEKA jest procesem dynamicznym, odpowiadającą rzeczywistym warunkom jazdy. HEKA może stanowić integralną część składową punktu przyjęcia pojazdu w serwisie